XIV EDYCJA

Czternasta edycja festiwalu za nami. Kolejny raz mieliśmy wspaniałych gości, ale najbardziej cieszyła nas pełna sala widzów, a miejsc w sali kinowej Hotelu Gołębiewski jest ponad 400!
Ponownie odwiedzili nas Przemysław Piasecki i Adam Bielecki, którzy swoimi wystąpieniami na długo przykuli uwagę widowni. Trzeba przyznać, że ta edycja była szczególna też za sprawą panelu dyskusyjnego o etyce w górach. Bezpośrednim powodem organizacji debaty był tragiczny wypadek polskich himalaistów na Broad Peak. W obliczu tragedii nie mogliśmy zachować się biernie. Do publicznej dyskusji zaprosiliśmy przedstawicieli różnych środowisk: dr Joannę Femiak (psycholog), Tomasza Cylkę (redaktor naczelny magzynu "n.p.m."), dra Jerzego Dudę (ksiądz), Adama Bieleckiego (himalaista), Alka Lwowa (himalaista). Wspólnie z widownią usiłowaliśmy znaleźć odpowiedź na pytanie: co w górach wolno, a czego nie i czy zasadę "wychodzimy razem, wracamy razem" można złamać? Na festiwalu była z nami Agnieszka Korpal, która wspominała swojego narzeczonego Tomka Kowalskiego. Tomek był również gościem naszego festiwalu (XI edycja), podczas którego opowiadał o próbie zdobycia wszystkich szczytów "Śnieżnej Pantery". Tym razem mogliśmy tylko wspomnieć tego barwnego i utalentowanego wspinacza. Natomiast Monika Witkowska zaczarowała zebranych swoją opowieścią o wejściu na Everest. I pomyśleć, że to ta sama Monika, która jeszcze kilka lat temu wchodziła z nami na Mont Blanc. Nie zabrakło też pięknych opowieści Teofila Vlada spod Nanga Parbat. Rumuńska ekspedycja pokonała w dobrym stylu ścianę Rupal, a Teo był jednym z tych, który stanęli na szczycie i to jeszcze o zachodzie słońca. Co za widok... Klasą samą dla siebie był Aleksander Zakołodny, który przedstawił przygody narodowej reprezentacji Ukrainy na wyprawie na Makalu. Jak mawiał Andrzej Zawada "wyprawa musi być udana i szczęśliwa", czyli wszyscy wracają zdrowi i cali do domu, a na górze jest zrobiona nowa droga. Czapki z głów! Odwiedził nas też zdobywca 13-tu ośmiotysięczników, autor wielu nowych dróg, m.in. na Ama Dablam, Siergiej Bogomołow. Jego pogoda ducha i serdeczność zapewne jest mile widziana w bazie pod każdą wielką górą na świecie, a jego barwnych opowieści można by słuchać do rana. Siergiej nie szczędził też komplementów na temat naszego festiwalu, co dla wszystkich wolontariuszy i organizatorów było bardzo miłe. Nie zabrakło też zdobywcy Korony Ziemi Janusza Adamskiego, który tym razem opowiadał nie o górach, ale o ekstremalnym spływie rzekami Afryki. Pierwszy raz w historii nadaliśmy nagrodę Primus Inter Pares, a jej laureatem został Denis Urubko. Nagrodę wręczył burmistrz Karpacza, Pan Ryszard Rzepczyński. Denis Urubko został też honorowym członkiem naszego klubu, czy mogło nas spotkać większe wyróżnienie?
Już dziś zapraszamy na okrągłą XV edycję festiwalu, oczywiście do gościnnego Karpacza.
Bogusław Magrel
www.dnilajtowe.pl
Podziel się
Dni Lajtowe są świętem ludzi gór, cyklicznym spotkaniem wszystkich członków i sympatyków Polskiego Klubu Alpejskiego. Tak naprawdę, klubowicze czekają na festiwal cały rok. Jest to jedna z niewielu okazji, aby spotkaæ siê w tak dużym gronie i podsumować dokonania Klubu z całego sezonu. Naturalnie magnesem są też nasi wspaniali goście, których w tym roku również nie zabraknie. »
Projekt i wykonanie: HotelPRO © Wszelkie prawa zastrzeżone Polski Klub Alpejski 2012